Стилі спілкування педагога
Авторитарний стиль (лат. — влада) ґрунтується на безпосередньому підкоренні окремої людини або
колективу владній особистості. Педагог-вихователь, що стоїть на позиціях
авторитаризму, одноосібно визначає напрями діяльності учнів, регламентує кожен
крок вихованців, пригнічує будь-яку ініціативу. Домінантні засоби впливу:
розпорядження, вказівки, накази, інструктажі, жорсткий контроль, гальмування
творчих намагань.
До авторитарного стилю варто ставитись діалектично. У процесі початкового
етапу розвитку колективу керівник може застосовувати окремі елементи
авторитарного стилю. Лише з часом, коли члени колективу починають розуміти
керівника, підтримувати його, педагог повинен виявити мудрість і відійти від
авторитарних методів спілкування та поступово перебудувати свої стосунки з
членами колективу на засадах демократизму.
Якщо в суспільстві, в колективі незмінно "працює" авторитарний
стиль міжособистісних стосунків, це призводить до застою, своєрідного ступору в
розвитку суспільства, окремих груп і членів такого суспільства. Тоталітарна
система правління державою, колективом у всіх випадках може триматися лише на
авторитаризмі. Його наслідки згубні для людини в сенсі фізичного, психічного й
особливо соціального розвитку.
В умовах авторитаризму зовні ніби все гаразд: є міцна дисципліна, всі
слухняно виконують волю керівника, більшість звикла до такого стилю. Не треба
виявляти ініціативу, ніякої тобі творчості і самодіяльності. Все вирішує
керівник. У результаті колектив, за висловом А.С. Макаренка,
"загниває", розпочинається його руйнування. Окремі особистості
залишають такий колектив, інші чинять спротив.
Ця закономірність стосується не лише окремих первинних колективів
(шкільних, виробничих, сімейних), але і більш масштабних спільнот.
Демократичний стиль сприяє створенню оптимальних умов для всебічного
розвитку особистості, утвердження її в колективі. І головне — сприяє
соціальному і психічному розкріпаченню людини, використанню духовних сил членів
колективу, суспільства загалом для суспільного блага.
Не можна плутати демократичний стиль спілкування зі вседозволеністю,
анархією, як це має місце в окремих країнах, які в соціальному розвитку
перейшли від тоталітарної системи до демократичної, від диктатури однієї особи
до колективного правління. Тут має діяти диктатура закону, а не диктатура
натовпу. Не варто забувати давній принцип спілкування, в основі якого лежить
постулат: "Щоб бути вільною людиною, треба залишатися рабом закону".
В останній період окремі дослідники педагогічної спадщини А.С. Макаренка
схильні звинувачувати його в тоталітаризмі, називаючи апологетом авторитарної
педагогіки. Насправді ж, якщо уважно і неупереджено проаналізувати педагогічну
діяльність А.С. Макаренка, можна переконатися, що в процесі керівництва
колективом він ішов від авторитаризму до демократії. На певному етапі зрілості
колективу всі питання життєдіяльності колонії ім. Максима Горького, а потім
комуни імені Дзержинського розв'язувалися за участю всіх членів колективу —
вихователів і вихованців.
З метою дієвості демократичного стилю спілкування варто спільно а
колективом вихованців з урахуванням думок і побажань усіх його членів чітко
визначити напрями діяльності, норми поведінки, "правила гри" і
домагатися їх виконання кожним.
Ліберальний стиль спілкування (лат. liberalis — вільний) ґрунтується на безпринципному,
байдужому ставленні педагога як до позитивних, так і до негативних дій
вихованців, характеризується потуранням будь-яким їхнім діям. Вихователь схильний
не втручатися в життєдіяльність колективу; не виявляє активності й ініціативи в
керівництві колективом, пасивно спостерігає за подіями, самоусувається від
відповідальності за стан справ. Прихильники такого стилю виправдовують свої дії
тим, що нібито обстоюють ідею свободи особистості. Насправді ж такий стиль (а
його можна спостерігати в сімейних, шкільних, виробничих та інших колективах)
залишає особу наодинці з собою, віддає її на волю обставин, які можуть бути
сприятливими, а можуть бути і шкідливими для неї. Залишати людину, особливо
дитину, яка ще не має достатнього соціального досвіду на волю випадку, — вияв
безвідповідальності педагога.
Що ж стосується свободи особи, на що спираються прибічники ліберального
стилю, то абсолютної, бездетермінаційної свободи немає взагалі. Незалежної від
людей, речей, обставин буття людини у світі немає. Людина ніколи не буває
повністю вільною у виборі об'єктивних, умов життєдіяльності, які впливають на
неї. Вибір завжди має певну межу і варіанти. Допомогти малодосвідченій людині
(дитині) обрати найбільш прийнятний з погляду суспільної моралі, оптимальний
варіант того чи іншого рішення покликаний педагог, який керується
демократично-гуманістичним стилем спілкування.
Для успішності й ефективності спілкування вихователь має дотримуватися
певних умов, які забезпечують оптимальність у сфері взаємин і спілкування з
вихованцями. Аналіз виховної діяльності в сім'ях, у загальноосвітніх школах,
дошкільних і позашкільних виховних закладах свідчить, що значна частина
педагогів недостатньо володіє культурою педагогічного спілкування.
Коментарі
Дописати коментар