Фаббінг. Сетеголізм. Кіберадикція
СЦЕНАРІЙ
кураторської (виховної) години на тему
«Фаббінг. Сетеголізм. Кіберадикція»
Дата проведення: листопад 2017 року
Мета кураторської (виховної) години:
ü профілактика соціальних явищ (фаббінгу, сетеголізму, кіберадикції) серед
підлітків та молоді;
ü виховання негативного ставлення до
психологічної залежності від сучасних гаджетів, мережі Інтернет, комп’ютерних
ігор;
ü актуалізування теми відповідної поведінки та здорового ставлення до користування
підлітками та молоддю сучасними гаджетами, мережею Інтернет та комп’ютерними іграми.
Завдання кураторської (виховної) години:
Навчальні:
ü розширення навичок вираження своєї думки з теми;
ü виявлення і систематизація знань з теми «Фаббінг. Сетеголізм. Кіберадикція»
Розвивальні:
ü розвиток пізнавального ставлення та інтересу до досліджуваної теми;
ü розвиток комунікативних навичок.
Виховні:
ü
виховувати активну
життєву позицію, відповідальне ставлення
до своєї
поведінки.
Обладнання: комп'ютер,
інтерактивна дошка, проектор, мультимедійні колонки.
План роботи:
ü Вступне слово куратора (педагога). Мета і завдання кураторської (виховної)
години.
ü Коротко про: фаббінг, сетеголізм та кіберадикцію.
ü Статистика.
ü Відеоролик «Світ з/без соціальних мереж».
ü Типи та стадії комп’ютерної залежності.
ü 11 ознак комп’ютерної залежності у підлітків та молоді.
ü Вплив та наслідки комп’ютерної залежності.
ü Підходи і способи боротьби з комп’ютерною залежністю.
Хід кураторської (виховної) години
(Слайд № 1,2)
Епіграф: Тридцять років тому
комп'ютери були на роботі, потім вони з'явилися у нас вдома, а тепер - у нас в
кишенях. Їм залишилося тільки забратися всередину нас. Сем Вінсент
Вступне слово куратора (педагога). Озвучування теми кураторського години, мети і завдань кураторського години
(слайд 1), план роботи (слайд 2).
Куратор (педагог): Добрий день, дорогі гості, шановні студенти! Метою кураторскої години є
профілактика комп’ютерної залежності (психологічна залежність від комп’ютерних
ігр та мережі Інтернет); виховання негативного ставлення до комп’ютерної
залежності; актуалізування теми відповідної поведінки та здорового ставлення до
користування підлітками та молоддю сучасними гаджетами, мережею Інтернет та
комп’ютерними іграми.
Ознайомлення
людини з комп’ютером зазвичай починається в школі, але, на жаль, все більша
частина батьків намагається навчити своїх дітей користуватися цим модним
технічним пристроєм якомога раніше, щоб вони не відставали від однолітків. Занурюючись у віртуальне життя, особистість
втрачає здатність адекватно сприймати те, що в ньому відбувається. Специфіка
мережі Інтернет полягає у наданні особистості можливості повноцінного
спілкування за умов цілковитої анонімності. Вплив Інтернету на особистість має
специфічні наслідки, особливо в підлітковому віці. Надмірна захопленість
молодої людини кіберсередовищем може призвести до інтернет-адикції, внаслідок
якої відбувається знецінення реальності, змінення системи цінностей, мрій та
прагнень.
Що ж насправді
відбувається з нашою психікою, коли ми граємо/знаходимося в мережі Інтернет?
Чому виникає залежність від комп'ютерних ігор? У який момент захоплення
перетворюється на хворобу? І що потрібно робити, щоб хобі не перетворилося в
шкідливу звичку?
Завдання кураторської (виходної) години:
Навчальні:
ü розширення навичок вираження своєї думки з теми;
ü виявлення і систематизація знань з теми «Фаббінг. Сетеголізм.
Кібераддикція».
Розвивальні:
ü розвиток пізнавального ставлення та інтересу до досліджуваної теми;
ü розвиток комунікативних навичок.
Виховні:
ü
виховувати активну
життєву позицію, відповідальне ставлення
до свого
здоров'я.
(Слайд № 3)
План роботи:
ü Коротко про: фаббінг, сетеголізм та кіберадикцію.
ü Статистика
ü Відеоролик «Світ з/без соціальних мереж».
ü Типи та стадії комп’ютерної залежності.
ü 11 ознак комп’ютерної залежності у підлітків та молоді.
ü Вплив та наслідки комп’ютерної залежності.
ü Підходи і способи боротьби з комп’ютерною залежністю.
(Слайд 4, 5, 6)
Сетеголіки - нерідко представники
старшого покоління. Приміром, нещодавно проведені в США дослідження виявили, що
більше часу в Інтернеті проводять пенсіонери і домогосподарки, ніж школярі або
студенти.
Сетеголіками називають залежних
від Інтернету людей. Їм необхідно знову і знову бути в Мережі, і вони запросто
можуть витратити 12-14 годин на добу, безперервно скачуючи музику, програми,
спілкуючись в чатах і на форумах. Вони заводять нескінченні віртуальні
знайомства, не прагнучи при цьому перенести їх у реальність.
У сетеголіків спостерігається
самоізоляція, втрата внутрішніх орієнтирів, неврівноваженість, неуважність,
неохайність, байдуже ставлення до близьких і, природно, величезні витрати на
оплату послуг провайдера.
Крім основних ознак залежності
від комп'ютера, у сетеголіків проявляються додаткові симптоми:
- Нав'язливе прагнення постійно
перевіряти електронну пошту;
- Передчуття наступного сеансу
он-лайн;
- Збільшення часу, проведеного
он-лайн;
- Збільшення кількості грошей, що
витрачаються он-лайн.
За статистикою, сетеголіков 3-5%
від загального числа користувачів Інтернет. В основному це новачки, у яких
нещодавно з'явився доступ у світову павутину, і вони прагнуть на практиці
випробувати всі її можливості. З часом такі користувачі поступово "остигають"
до мережі і проводять там менше часу. Але в деяких випадках зайве захоплення
Інтернетом переростає в залежність, що може призвести до неприємних
наслідків.
(Слайд 7)
Статистика
Фаббінг (від
англійського phone «телефон» і snub «ставитися зі зневагою») – шкідлива звичка
відволікатися на мобільний телефон під час бесіди з ким-небудь.
Щоб дослідити
нове соціальне явище, вчені вивчили звички і опитали 453 дорослих американця.
За результатами спостереження, професор маркетингу, доктор Джеймс Роберт і
доцент маркетингу, доктор Девід Мередіт розділили людей на кілька груп, залежно
від ступеня їх пристрасті до «фаббінгу»:
- Коли ми
разом, мій партнер кладе телефон так, щоб він в будь-який момент міг
подивитися, чи не написали йому;
- Коли ми
разом, мій партнер тримає мобільний телефон у своїй руці;
- Мій партнер
дивиться в свій мобільний телефон під час нашої розмови;
- Мій партнер
перевіряє свій мобільний телефон, коли в нашій бесіді настає пауза.
Після розробки
даного переліку, його запропонували 145 дорослим людям в якості тесту. Учасники
повинні були вибрати варіант, який найбільше підходить для їх випадку. Після
цього опитувані пройшли ряд психологічних тестів на теми спілкування з
партнером, задоволеності відносинами, життям, наявності депресії, конфліктів.
Аналізуючи
дані, дослідники виявили, що майже половина учасників дослідження 46,3 %,
повідомили, що їхні партнери залежні від «фаббінга». Майже чверть 22,6 %,
заявили, «фаббінг» викликає конфлікти у їхніх стосунках. І більше третини 36,6 %,
повідомили, що періодично відчувають почуття депресії. І тільки менше третини
опитаних 32 %, заявили, що дуже задоволені своїми стосунками.
За даними
американських вчених, 31 % дітей від 3-х років вміють спілкуватися з
комп’ютером, спостерігається тенденція до зниження віку. Результати анкетування
у пострадянському просторі показали, що 80% учнів 5-7 класів загальноосвітніх
шкіл захоплюються комп’ютерними іграми, причому багато хто з 10-12- річних
підлітків має ігровий досвід 4-6 років. Психодіагностичне обстеження останніх
років, здійснене вітчизняними науковцями, виявило, що близько 30% дітей і
підлітків, які захоплюються комп’ютерними іграми, зловживають перебуванням у
віртуальній реальності, і 10% з них знаходяться в стадії психологічної залежності
від комп’ютера.
(Слайд 9)
Перегляд відеоролику «Світ з/без соціальних мереж»
(Слайд 10)
Сьогодні виділяється 5 типів комп’ютерної залежності:
ü
Нав’язливий
серфінг/сетеголізм (спілкування в чатах, соціальних мережах, на форумах тощо).
ü
Схильність до біржових торгів та азартних ігор
онлайн.
ü
Віртуальні знайомства.
ü
Кіберсекс (захоплення порносайтами).
ü
Кіберадикція (залежність від комп’ютерних
ігор).
Куратор (педагог): Проблеми залежності виникають тоді, коли час, що проводиться за
комп’ютером, перевершує допустимі межі (насправді ці межі ніким не визначені),
і виникає патологічна пристрасть і необхідність знаходитися за комп’ютером
більше часу. Лякає те, що комп’ютерна залежність формується набагато швидше,
ніж інші розлади психіки. Проте залежність виникає далеко не завжди, а лише
тоді, коли психіка дитини з якоїсь причини потребує втечі від реальності, тобто
комп’ютер виступає лише каталізатором адикції, а не її причиною. Втеча від
реальності не є втечею від соціуму, бо тут людина відсторонюється не від
суспільства, а від об’єктивної реальності взагалі, за допомогою іншої
реальності – віртуальної, оскільки у реальному світі залежна людина відчуває
себе некомфортно.
Важливою
особливістю залежної поведінки дітей та молоді є можливість легко переходити
від однієї залежності до іншої. Доволі часто в них виявляється перемінне
існування різних видів залежності (науковці називають залежну поведінку
адикцією, яка заміняє всі види соціальної активності, а залежних людей –
адиктами), що характеризується різкою зміною поведінки, депресивними й
особистісними розладами.
(Слайд 11)
Стадії залежності:
ü Стадія легкого захоплення. Коли людина один чи кілька разів пограла у
рольову комп’ютерну гру, вона входить у смак, їй починає подобатися комп’ютерна
графіка, звук, сам факт імітації реального життя чи якихось фантастичних
сюжетів.
ü Стадія захоплення. Фактором, що свідчить про перехід людини на цю стадію
формування залежності, є поява в ієрархії потреб нової потреби — грати в
комп’ютерні ігри. Гра в комп’ютерні ігри на цьому етапі має систематичний
характер. Якщо людина немає постійного доступу до комп’ютера, можливі досить
активні дії з усунення цієї перешкоди.
ü Стадія залежності. Залежність може оформлятися в одній з двох форм:
соціалізованій та індивідуалізованій. Соціалізована форма ігрової залежності
відрізняється підтримкою соціальних контактів із соціумом (хоча переважно з
такими ж ігровими фанатами). Ці гравці люблять грати за допомогою комп’ютерної
мережі один з одним. Ця форма залежності менш згубна для психіки, ніж
індивідуалізована форма. Людина не відривається від соціуму, не усамітнюється в
собі.
(Слайд 13, 14)
11 ознак комп’ютерної залежності у підлітків та молоді
ü Нав'язливі думки про вихід в Мережу, прагнення вийти в інтернет при
будь-якому зручному випадку.
ü Велике і проміжок часу знаходження в Інтернеті, не пов'язаний з роботою чи
навчанням.
ü Оточуючі говорять, що ви проводите в Інтернеті дуже багато часу, що стає
причиною конфліктів.
ü Почуття неспокою або дратівливість при спробах обмежити використання
інтернету.
ü Час знаходження в Мережі завжди довший, ніж планувалося.
ü Відмова від їжі, сну, цікавого (раніше) проведення часу заради проведення
часу в Мережі.
ü Знаходження у віртуальній реальності ставить під загрозу відносини, роботу,
освіту або кар'єру.
ü У розмовах з близькими час, проведений в Мережі, зменшується.
ü Під час знаходження в Мережі відчувається приємне збудження, задоволення,
ейфорія.
ü Нехтування друзями та родиною, віртуальні друзі стають більш значущими, ніж
реальні.
ü Ви не помічаєте, як проходить час, який ви проводите в Мережі.
(Слайд 16, 17)
Вплив та наслідки комп’ютерної залежності
Випромінювання електромагнітних хвиль. Для дітей шкода випромінювання вдвічі небезпечніша — в «перспективі»
улюблений ноутбук може відгукнутися ендокринними захворюваннями, порушеннями в
роботі мозку, поступовим зниженням імунітету і навіть онкологію.
Психічне перенапруження. Зверніть увагу на своє чадо в момент його повного занурення у віртуальний
світ дитина нікого не чує і не бачить, про все забуває, напружена до межі.
Психіка дитини в цей момент піддається сильному стресу.
Духовна шкода. Дитина — це
«пластилін», з якого ліпиться особа відповідно до тієї інформації, яку вона
вбирає ззовні. А «ззовні», в даному випадку — Інтернет. І рідкісний випадок,
коли дитина використовує ноутбук для самоосвіти, перегляду розвиваючих ігор і
читання книг. Як правило, увага дитини зосереджена на тій інформації, від якої
мама з татом в реальному житті його відгороджують. Аморальність, що виповзає з
Інтернету, міцно залягає у свідомості дитини.
Залежність від інтернету та комп’ютерних ігор витісняє
потребу в читанні книг. Падає рівень
освіченості, грамотності, кругозір обмежений іграми, форумами, соцмережами і скороченими
версіями книг зі шкільної програми. Дитина перестає думати, тому що потреби в
цьому немає — все можна знайти в Мережі, там же перевірити орфографію, там же
вирішити завдання.
Втрачається потреба в спілкуванні. Реальний світ відходить на задній план. Реальні друзі та близькі люди
стають менш важливими, ніж тисячі лайків під фотографіями і тисячі «друзів» в
соцмережах.
При заміні реального світу на віртуальний дитина втрачає
здатність спілкуватися з людьми. В Мережі він
впевнений в собі «герой», а в реальності не може зв’язати й двох слів,
тримається відособлено, не здатний налагодити контакт з однолітками. Всі
традиційні моральні цінності втрачають свою значимість, і їм на заміну
приходять «олбанська мова», мережева безкарність, поділ бажань і нуль прагнень.
Ще небезпечніше, коли на свідомість дитини починає впливати інформація з
ресурсів порнографічного характеру, сектантського, ритуального, нацистського та
ін.
Катастрофічно швидко псується зір. Навіть при хорошому дорогому моніторі. Спочатку біль в очах і
почервоніння, потім зниження зору, двоїння в очах, синдром сухого ока і більш
серйозні захворювання очей.
Малорухливий спосіб життя відображається на незміцнілому
хребті і м’язах. М’язи слабшають, стають млявими.
Хребет викривляється — з’являється сутулість, сколіоз, а за ним і остеохондроз.
Тунельний синдром зап’ястя — одна з найбільш «популярних» проблем у залежних
від ПК людей. Її ознаки — сильні болі в районі зап’ястя.
Підвищується стомлюваність, зростає дратівливість і
агресивність, знижується опірність організму до захворювань.
З’являються головні болі, порушується сон, запаморочення
і потемніння в очах стають мало не нормою.
Виникають проблеми з судинами.
Перенапруження шийного відділу хребта призводить до
поганого кровопостачання мозку і його кисневого голодування. Як наслідок — мігрені, апатія, неуважність та ін.
Спосіб життя дитини, що постійно просиджує за
комп’ютером, змінити згодом буде дуже складно. Не тільки спорт — навіть звичайна прогулянка на свіжому повітрі,
необхідна юному організму, відкидається на догоду світової павутини. Знижується
апетит, сповільнюється зростання, виникають проблеми з масою тіла.
Причини відмовитися від мережі Інтернет
ü
Чим багатше віртуальне життя - тим бідніше реальне
Доктор
Кімберлі С. Янг, першим звернув увагу на цю проблему, а сьогодні провідний
експерт з інтернет-залежності у світі, стверджує, що розлад значно впливає на
соціальний статус, психологічний стан і професійне життя людини.
Люди, що
знаходяться в інтернеті більше 38 годин на тиждень (без робочої або навчальної
необхідності), мають гіршу успішність (якщо це студенти), відчувають проблеми в
особистих відносинах і на роботі.
Патологічна
пристрасть до інтернету призводить до втрати роботи, руйнування шлюбу,
фінансової заборгованості.
ü
Інтернет-залежність змінює будову мозку
Вчені виявили,
що патологічне використання інтернету може стати причиною структурних змін
головного мозку.
У дослідженні
взяли участь китайські студенти, які проводили в інтернеті 10 годин в день 6
днів на тиждень. У них було виявлено: скорочення розмірів дорсолатеральної
префронтальної кори, рострального відділу передньої поясної звивини, додаткової
рухової області кори і частини мозочка. Вчені вважають, що ці зміни є
когнітивної оптимізацією будови мозку, спрямованої на більш ефективне
використання комп'ютерів. Однак у той же час вони обумовлюють погіршення
короткочасної пам'яті і здатності до прийняття рішень - в тому числі, мабуть,
спонукань відмовитися від мережі.
Інше
дослідження показало, що зміни в головному мозку інтернет-залежних людей
аналогічні змінам, які спостерігаються у пацієнтів з хімічною залежністю.
ü
Інтернет-залежність у батьків може призвести до залежності у дітей
Дослідження,
опубліковане в науковому журналі Addictive Behaviors («Залежна поведінка»),
показало, що поведінка батьків впливає на формування інтернет-залежності у
дітей та підлітків. У дослідженні взяло участь більше 700 людей 20 років -
найбільшу залежність від інтернету (за результатами психологічного тесту)
продемонстрували ті, чиї батьки відрізнялися авторитарним типом виховання, а
матері приділяли занадто мало уваги своїм дітям, в тому числі з причини власної
інтернет-залежності.
Діти, які
відчувають інтернет-залежність, частіше за інших страждають від депресії, мають
труднощі в спілкуванні з однолітками і проблеми в навчанні, піддаються більшому
ризику розвитку захворювань, зокрема сколіозу, короткозорості, ожиріння.
Для профілактики
інтернет-залежності у дітей батькам варто хоча б один день на тиждень проводити
без інтернету і комп'ютера взагалі та присвятити його спільному проведенню часу
з сім'єю.
(Слайд 19)
Підходи і способи подолання з комп’ютерної залежності
Відволікаючі фактори
Робоче місце
потребує структуризації та організації. Обмежтеся в іграх, заблокуйте зайві
сайти, телефон - у беззвучний режим, на столі - порядок. Поставте ділову
заставку і почніть користуватися списком завдань. Замість того щоб думати, як
подолати залежність від комп'ютера, зануртеся з головою в працю.
Аудіальний шум
Не потрібно
думати, що музика стимулює або надихає. Навіть інструментальні твори несуть
інформаційне навантаження, яке змушений переносити мозок. Для того щоб
абстрагуватися, потрібно напружитися. Деякі вважають, що гучна клубна музика
допомагає в роботі, але частіше її використовують тоді, коли людина втомився і
знаходиться на межі - в цьому випадку потрібні відпочинок і планування періодів
праці.
Надлишок актуальних завдань
Сенс
зрозумілий. Коли ми намагаємося бути «універсальним солдатом» і беремося за
безліч різнопланових завдань, якість страждає. У випадку з комп'ютером
більшість завдань відносяться до інтелектуальної площини (зображення, звук і
т.д.). Ми підійшли до чергової відповіді на питання «як позбутися від
комп'ютерної залежності» - важливо навчитися виділяти потрібну інформацію і
обмежувати себе від непотрібної. Так, мозок може вирішувати кілька завдань
одночасно. Але давайте розберемося: підтримка рівноваги, перетравлювання їжі,
координування рухів. На роботу залишається зовсім мало ресурсу. Вихід простий:
будьте послідовні і беріться за здійснення завдання.
Любіть себе.
Прийміть те, що є. Працюйте з поточними проблемами. Не прагніть позбутися
залежності за день (або за тиждень), комп'ютерний «вірус», як вередливий
підліток, буде вимагати уваги. Наберіться терпіння - і займайтеся собою. Дуже
скоро ви будете радити іншим, як вилікуватися від комп'ютерної залежності.
(Слайд 20)
Дякую за
увагу!
Соціальний педагог Н. В.Чернишова
Не треба багато сидiти за комп'ютером , це дуже шкiдливо
ВідповістиВидалити6-В